Bernhard is on the road again.reismee.nl

Dag 4, Noyon - Gargenville, 150km

Noyon - Gargenville, 150 km.

Vanmorgen met de start voelden zijn benen (onderdanen zoals hij ze nu noemt) erg moe aan. Hij heeft ook veel last van spierpijn, en toen hij vanmorgen zich in het zadel hees, dacht hij nog dat het een zwaar dagje zou worden. Maar de eerste 30 km ging eigenlijk boven verwachting, de spierpijn verdween en de machine kwam op temperatuur. Hij voelde zich uiteindelijk ijzersterk en is nu door de beruchten 3e dag heen!! De dag bracht hem weer veel regen maar weinig wind! Hij voelt zich prima en je hoort aan zijn stem dat hij begint te genieten! De eerste dagen zijn altijd moeilijk!!

In de middag kwam hij langs een doperwtjes veldje waar hij als een kwajongen doperwtjes heeft staan plukken en heeft op gesmikkeld! Daar zag hij ook een trotse Fazanten Haan met 5 hennen! Zijn eigen harem! Bernhard werd bijna jaloers!

De route van vandaag ging langs Compiegne, in dit gebied zitten pittige klimmen, deze worden nu ook steiler en langer.

Zodra je Compiegne binnen rijdt kom je langs een klein oorlogskerkhof, hier stopt hij altijd elk jaar even!

Compiegne is een stad dat ook een rol speelde in de Tweede Wereldoorlog. Compiegne was de plek van het concentratiekamp Royallieu, één van de Westerborken van Frankrijk.
Deze maand is het precies 70 jaar geleden dat zo'n 100 Joden hier aan een wisse dood wisten te ontkomen. Ze groeven een tunnel en ontsnapten. Zo'n 40.000 anderen waren minder gelukkig. Ze werden afgevoerd naar Auschwitz en andere vernietigingskampen.

Gelukkig leven we inmiddels in andere tijden, maar Bernhard kan zo'n kerkhof niet zomaar voorbij fietsen!

Bij aankomst in Gargenville bleek het Hotel Complet (vol dus) Hij vertelde de waard dat hij elk jaar hier logeerde en bij nader inspectie van de boekingen, bleek er nog een koude en vochtige kamer over te zijn! Bernhard riep meteen Prima!! (hij heeft slechtere bedden gehad!!)

Hij zit nu op zijn kamer zijn fiets te poetsen en heeft zijn kleding gewassen, want hij zag er niet uit!! Modderig en bezweet. Hij heeft de föhn met plakband vast gezet en is daar nu zijn was mee aan het drogen! Ach ja een moderne pelgrim moet creatief zijn!

Hij heeft zijn lunch voor morgen inmiddels weer gehaald, bestaande uit Bananen, fruit en Danone! Hij opperde al dat ik de Danone fabriek moest contacten of ze hem wilde sponsoren!

Maar goed morgen weer verder en we zijn blij dat het hem goed gaat!

Johan

Nou Bernhard, wens je veel succes,maar het zal wel lukken, zal zondag ff naar je tuin kijken en water geven,ben zelf weer erg druk, je weet wel.
Gr.Johan

Pamela

Ben zoooooo trots op je!!!!

ton bloemberg

Hoi Bernhard het is goed om te lezen dat het goed gaat.
Wij ( Yvon Jelle Ryan en Ton )
Wensen jouw nog een plezierige reis toe en mooi weer .
We spreken elkaar wel weer groet Fam Bloemberg