Bernhard is on the road again.reismee.nl

Dag 11, Moustey, 150km

Sms van 16.00 uur Na 150km gelukkig mijn oude hotel in Moustey genomen alle anderen gelegenheden waren dicht tot Cadilac met lekker gangetje gefietst .

Vanmorgen was hij rond 5 uur weer op pad! Hij is vandaag het echte wijn gebied in gereden en passeerde plaatsjes als St.Emillion, een erg bekende wijn! Voor Bernhard dan!

Ook ging de etappe van vandaag door Les Landes waar de omgeving voornamelijk bestaat uit bossen en visvijvers. De visvijvers stammen nog uit de riddertijd. Dit om de ridders en consorten altijd te kunnen voorzien in de behoefte aan verse vis. Wat ook leuk is om te melden is dat Les landes van oorsprong een onherbergzaam gebied was vol gevaren met o.a. moerassen, heide en zandverstuivingen. De oude pelgrim maakte liever een omweg. Onder Napoleon is men begonnen met grootschalige aanplant van dennenbomen en daarbij ontstonden kleine dorpen van bosarbeiders met een kerkje, een schooltje en woningen in een kenmerkende eenheidsstijl met blokken steen op muurhoeken en kozijnen. Deze sporen zijn nog steeds terug te zien in dit gebied.

Hij maakte zich een beetje zorgen om zijn slaap plek van vandaag dus hij wilde eigenlijk in Louchats stoppen maar hij kon daar niets vinden. Onderweg is hij nog wel even gestopt voor wat spaghetti en verder heeft hij doorgestampt tot Moustey. Hier staat ook een officiële marker, vanaf hier nog 1000 officiële kilometers tot Santiago! Ik geloof dat dit wel lopers kilometers zijn!

We kregen net nog een berichtje dat hij ziek was, maar hij besefte zich dat hij de laatste 50 kilometers zonder iets te eten en drinken had afgelegd! Hij lag te rillen op bed! Hij heeft dextrose en extra water gedronken en toen knapte hij meteen op! Hij had even te veel gegeven! Wel voelt hij zijn oude kracht weer terug komen en is daar erg blij mee!

Morgen wordt het een redelijk kort ritje naar Dax. Hij heeft al besloten dat hij over St. Jean Pied de Port gaat, dit is de lagere route over de Pyreneeën, als ik hem goed herinner??