Bernhard is on the road again.reismee.nl

Dag 19, Villafranca del Bierzo, 91km.

Sms 14.07 uur: Don Bernardo heeft na een rit op eenzame hoogte (1504)zijn entree genomen in zijn buitenverblijf in Villafranca del Bierso na 91km ploeteren vond Orbea het welletjes.

Vanmorgen om 6 zat hij weer op zijn fietsje, hij had daarvoor nog wel een ontbijtje genuttigd bestaande uit een broodje en melk. Het was zo vroeg nog wel koud maar dat was zodra de zon op ging al snel beter!

Via de "snelweg" ging hij richting Astorga, hier heeft hij nog een foto gemaakt van het kasteeltje die door de bisschop is gemaakt voor zijn geliefde. Als ik me niet vergis..?

Daarna volgde een pittige klim, hier werd hij ingehaald door wat mountainbikers, maar in de afdaling haalde Bernhard hen weer in! Het volgende dorpje was het tijd voor een pauze en heeft hij thee gedronken en wat gegeten. Hier zag hij enkele antieke motoren, hij is zelf een antieke brommer aan het restaureren met Kevin, dus hij heeft ze even goed staan bewonderen,

Daarna weer verder naar Cruz de ferro, dit is een symbolisch punt op de Camino wat begint met een klim naar 1.550 meter. De pas is 1550 meter hoog en daarmee het hoogste punt van de hele Camino. Daarom staat bij de top als bekroning van een reusachtige hoop stenen een boomstam van vijf meter hoog, waarop een ijzeren kruis is bevestigd. Conform de traditie nemen veel pelgrims een steen(tje) van huis mee en gooien of leggen dat op deze hoop, als symbool van de last die ze met zich meedragen en waarvan ze zich door hun pelgrimstocht kunnen bevrijden.

Hierboven kwam hij de mountainbikers weer tegen, hij heeft even snel een foto gemaakt en ging weer verder want hij wist dat er hierna een flinke afdaling maar ook weer een stevige klim volgde!

Hij passeerde vandaag ponferada en het oude pelgrims stadje met de gekke uitbouwtjes, ben de naam even kwijt!

Toen hij dit dorpje uit kwam waren er weer weg versperringen en weer een motorrijder hem een andere route. Ook enkele locals verwezen hem via de snelweg! Waar hij normaal een aantal pittige klimmen heeft om villafranca in te komen, kwam hij nu met een mega afdaling binnen!

Deze dag werd afgesloten met het verdrietige nieuws dat onze achternicht Conny uit Duitsland is overleden. We leven allemaal enorm mee. Bernhard zal in Santiago speciaal voor haar een kaarsje branden