Bernhard is on the road again.reismee.nl

Dag 20, Portomarin, 96km

Sms 14.14 uur: Na veel gedoe met kamers slobbert Don Bernardo zijn bier tussen het gepeupel in Portomarine het edele ros staat aan een pilaar gebonden en vindt het niet eerlijk. 96km

Vanmorgen weer vroeg op zijn paard gestapt en knallen!

De etappe van vandaag ging over 6 bergen met soms stukken klimmen van 10 a 15 km met een percentage van 10 tot 15 procent stijging. Pittig dus! Dan voel je je benen wel op een gegeven moment. Onze knallende tijger voelt inmiddels wel dat hijdagje ouder wordt!

Bij een wegrestaurant heeft hij een kopje thee gedronken en een koek, dacht hij! Maar het bleek een oude tortilla te zijn!????

Hierna weer op zijn paard gestapt en weer trappen! Weer een berg naar 1315 mtr. En dat 2 keer! Bij het volgende weg restaurant weer thee gedronken en flink stuk droge cake gegeten! Daar is hij gek op! En weer door!

Ergens boven op een berg is hij nog gestopt voor wat foto's hier kon hij de mist prachtig in de vallei zien liggen! Helaas kwam hij hierna een jong doodgereden siameesje tegen...????hij is gek op Sia's! En heeft zijn familie ermee besmet! Dus het was ook voor ons een zeer triest aanzicht..

Daarna een afdaling richting Portomarin, toen begonnen de problemen pas echt!! Op dit laatste stuk van de Camino is het vergeven van de taxi pelgrims! Dit zijn mensen die doormiddel van taxi's de camino doen en op die manier de 3 benodigde stempels per dag verkrijgen en route per auto volgen. Echter pikken ze ook de slaapplaatsen in hotels en de speciale pelgrims onderkomen in! Bernhard ziet ze al vanaf St. Jean pied de port! Niet een eerlijke manier van de Camino doen!

Dit terzijde, B. Sprak een Portugees die hem vertelde dat hij echt mazzel had de laatste kamer te weten te bemachtigen! En wat voor 1 voor 50 euro all inn! Vanmiddag had hij lunch, koffie en biertjes tussen door en net een 3 gangen menu! Ik zeg goed geregeld!!! Het geluk is bij de hardwerkende, dus dan gelukkig weer!!

Oh ja hij was nog even live te zien op de dorps webcam van Portomarin! Leuk!

Morgen is hij in Santiago en is hij inmiddels ongeveer. 2400 km verder! Na dit zullen alle hotel problemen gelukkig over zijn! Hij fiets dan een gedeelte van silverroute (een andere pelgrimsroute) maar dan in tegen gestelde richting!

Zoals hij net vertelde, na morgen ga ik eindelijk naar huis rijden!!!! Almachar here he comes!!!