Bernhard is on the road again.reismee.nl

Dag 8, Poitiers, 112km.

Sms van 15.14 uur: Na 112km en 35gr weigerden mijn onderdanen na dreiging met acute kramp verdere dienst in Poitiers

Hij gaat van het ene uiterste in het andere! ???? van kou naar 35gr.

Vandaag voor Poitiers, stopte hij voor een kopje thee, echter kreeg hij tiri, een of ander likeur? ???? daarna kwam er toch een pot thee op tafel! Daarna zag hij de daghap, een stoofpotje! Heerlijk dacht Bernhard, gaan we doen! Het zag er lekker uit stoof met aardappel en augurk! Na een hap, wist hij meteen wat het was! In zijn eigen woorden! Alsof hij een koe aan het tongen was! Het was dus tong met pens! En de augurken bleken kappertjes te zijn! ????

Hij heeft de aardappel nog opgegeten en de rest laten staan! De ober vroeg nog of er iets mis was? Hij vertelde dat de koe te oud was om mee te tongen! ????????????

Hij kwam nog langs het slagveld van Karel Martel. Dit voormalige slagveld ligt bij Moussais la Bataille. Karel Martel heeft hier in 732, de moren verslagen en ze vanhier uit terug gedreven over de Pyreneeën. Er werd toen wat afgevochten in deze streken, bij La Cardinerie werd in 1356 aan het begin van de 100-jarige oorlog, de grootste en bloederigste veldslag tussen Frankrijk en Engeland geleverd. De Fransen verloren de slag en de Engelse overheersing duurde tot aan het tijdperk van Jeanne d’ Arc

Hij is dus geëindigd in Poitiers en heeft na een paar keer complet toch een hotel gevonden! Net kregen wij nog foto's met een lekker stuk vlees en salade, dus hij heeft goed gescoord!